» Prima pagina    |     Articole    |     Transport si livrare    |     Privacy notice    |     Conditii de utilizare    |     Contact   
4 June 2020  

Decaluri

Citeva cuvinte despre transfer pe macheta

Decalu’: cel mai mare cosmar!

“Decalu’ te ridica si tot el te doboara…”

(text pe muzica rap, pentru machetisti)

Un bun coleg, priceput la toate (electronica nucleara, radio/tv, papuci si ceasuri) imi spunea: “Sandule, ultimul shpan conteaza, poti obtine o bucata de material, in cel mai bun caz refolosibila, sau o piesa, prima calitate! Sau, parafrazind un cunoscut proverb, nu zice uf! pina nu ai pus decalu’. Foicica asta mica si rebela de gelatina, iti poate ruina in cinci minute munca de o luna! Am lucrat cu tot feluri de decaluri, incepind cu cele rusesti, de la firme de doi lei, ce aveau un desen ca vai de el, dar se lipeau pe macheta ca aracetu’ si cu cele de la firme cu pretentii, dar pe care in cele din urma am fost nevoit sa le arunc (Revell american, Ar 240, pe cit de buna macheta, pe atit de prost decalu’, nu s-ar fi lipit nici cu prenadez! )

Am testat tot felul de zemuri: Micro set si Micro sol, Decalfix de la Humbrol, Decal Set (grund) de a ModelMaster (cod 1737), alcool izopropilic, izobutilic, metilic sau etilic, solutie de aracet in apa, etc. si nu am obtinut doua rezultate identice! Totul depinde de cel care face decalul, solutia finala fiind cel mi adesea “bunghita” la nimereala.

Dar sa vedem mai intii ce este decalul. Nimic mai simplu: un petec de “gelatina” care este suportul unui desen realizat cu un pigment inactiv la actiunea apei, totul depus pe un suport de hirtie poroasa, asemanatoare sugativei. Intre “gelatina” si suportul de hirtie, se afla un strat micronic de adeziv, care pe linga efectul tensiunii superficiale, ajuta la “lipirea” decalului pe suprafata vopsita a machetei. Din aceasta sumara descriere, se poate trage o concluzie importanta: pentru ca stratul subtire de lipici si “fortele” tensiunii superficiale sa actioneze cu eficienta, trebuie ca suprafata vopsita sa fie extrem de neteda, fara asperitatile caracteristice vopselei mate! Deci, decalul sa va pune NUMAI pe suprafete LUCIOASE! (chiar daca exista si unele exceptii, acestea nu fac decit sa intareasca regula).

SILVERING: efectul de “sclipire”, aparut intre suprafata vopsita si decal, datorat tocmai acestei aderente insuficiente intre cele doua componente, ce a permis patrunderea de aer intre decal si suprafata vopsita.

Citeva sfaturi utile:

1. NU indoiti suportul de hirtie, decalurile se pot rupe (crapa)!

2. Puneti decalurile NUMAI pe suprafete LUCIOASE. Si inca nu e destul, inainte de a da cu lac lucios, slefuiti usor, cu o bucatica de pisla, suprafata mata unde urmeaza sa fie pus decalul. Atentie la vopselele acrilice, acestea isi pot schimba usor culoarea!

3. Daca suprafata “gelatinei” este mult mai mare decit suprafata utila a desenului decalului (caz intalnit foarte des la decalurille ce insotesc machetele Revell, Heller, Airfix, Frog si chiar Academy), indepartati surplusul de gelatina decupind, cu un cater ascutit, decalul de pe hirtia suport, dupa un contur cit mai apropiat de desen. Din pacate apare un alt neajuns: muchia decalului devine prea “abrupta”, dar din doua rele trebuie ales cel mai… bun! Atentie, sint foi cu decaluri, ce au depus stratul suport de gelatina pe INTREAGA suprafata a cartonului! In acest caz, inainte de a fi “udate”, decalurile se decupeaza de pe foaia de hirtie, urmarind cit mai aproape conturul desenului.

4. NU introduceti hirtia cu decalul in apa! Iata o metoda eficace de “udare” a decalurilor: intr-un vas de dimensiuni (aproximative) 120X170 mm (ex. casoleta din polistiren expandat de la produse alimentare), puneti un burete cu granulatie mica, cu dimensiunile (aproximative) 80X120X7 mm (suprafata suficienta pentru a pune la “udat” mai multe decaluri deodata). In tavita puneti apa calduta, in asa fel incit aceasta sa ajunga cam la 2/3 din inaltimea buretelui. Pe suprafata buretelui, dupa ce acesta s-a imbibat bine cu apa, puneti bucata de hirtie ce contine decalul, cu suportul de hirtie spre burete. In acest mod protejati de “supradizolvare” pelicula de lipici. Daca hirtia se “roluieste”, nu o indreptati fortat, se pot rupe (crapa) decalurile! Pe masura ce hirtia se uda, isi revine singura.

5. NU transferati decalurile “in aer”, adica nu le luati cu penseta de pe hirtie pentru a le transfera pe model, pelicula de lipici se poate usca. Udati bine locul cu solutia “set”, iar in “baltoaca” creata, transferati decalul.

6. NU lasati excesul de solutie sa se usuce pe macheta, ramin pete pe care le puteti indeparta, eventual, cu… jmirghel!

7. Daca aveti un decal transferat pe macheta si, din diferite motive, renuntati la el (dar nu intr-un interval de timp mai mare de o ora!), udati-l din abundenta cu apa, apoi transferati-l pe un rest de hirtie de suprafata corespunzatoare, ramasa de la un decal utilizat deja. Este reutilizabil pe deplin, chiar daca se desprinde de pe suportul de hirtie putin mai greu!

8. Pastrati decalurile intr-o punga din acelea cu “fermoar”, in care introduceti un pliculet cu silicagel. (absorbant de umiditate, il gasiti in cutiile cu pantofi “de firma”, sau pe la chimisti)

Cum procedam:

1. Se pregateste STRICT suprafata unde urmeaza sa fie puse decalurile prin slefuire (vezi mai sus) si lacuire cu lac lucios (lac acrilic lucios, Maimeri sau Gloss Cote, Humbrol). Nu se lacuieste intreaga suprafata a machetei cu lac lucios deoarece, dupa punerea decalurilor, urmeaza tehnicile de “imbatrinire si uzura”, ce se fac (cu exceptia washing-ului), pe suprafete mate.

2. Se decupeaza de pe foaia de hirtie numai cite un set “tematic” de decaluri (ex. crucile de pe aripi), si se pun la “udat” pe suprafata buretelui. Se incepe cu decalurile cu suprafata mare si se termina cu cele cu suprafata mica (stensil-uri).

3. Cu o solutie de tip “decal set”, se curata locul unde urmeaza sa fie depus decalul.

4. Cu o penseta se aduce bucata de carton umezita in pozitia propice transferului, dupa care decalul se depune pe macheta si se pozitioneaza corect cu ajutorul capatului cauciucat al pistonului unei seringi hipodermice (o pensula lata, cu par mai aspru, este la fel de buna) sau a unui ac cu virful tocit, in cazul stensil-urilor. Cu un “bat” cu vata in capat (cele de “bagat” in urechi in loc de deget sint foarte bune!), se indeparteaza surplusul de apa, intii din jurul decalului, apoi se apasa usor, PERPENDICULAR pe suprafata decalului, pentru a indeparta bulele de aer si apa de sub decal. Atentie ca decalul sa nu-si schimbe pozitia! Daca acest lucru se intimpla, ori am constatat o pozitionare gresita a decalului, se pensuleaza din abundenta cu apa, se repozitioneaza decalul si se repeta operatia de uscare. Atentie, aceste manevre pot duce la diluarea suplimentara a peliculei de lipici de pe decal!

5. Dupa uscare, dati cu solutia de fixare, NUMAI pe suprafata decalului. Daca suprafata decalului se “zbirceste”, nu intrati in panica, o sa-i treaca. Si mai ales, nu interveniti in nici un fel, distrugerile vor fi iremediabile! Daca folositi Decal Set (grund) de a ModelMaster (cod 1737), nu lasati ca excesul de solutie sa se usuce pe macheta, vor ramine pete imposibil de indepartat.

Citeva metode de “rezolvare” a silvering-ului.

Din pacate nu exista o solutie “universala” pentru rezolvarea problemei!

1. Decalul rebel se inteapa usor cu un ac foarte ascutit, apoi se pensuleaza cu putin alcool izopropilic. Atentie, daca nu raspunde din prima, nu insistati, vopseaua se poate pata iremediabil, fara ca problema sa se rezolve! ATENTIE, alcoolul izopropilic este foarte higroscopic, poate “arde” pielea, daca este manipulat neatent!

2. In aceeasi maniera si cu acelesi masuri de precautie se poate folosi si alcoolul izobutilic

3. Decalul rebel se inteapa usor cu un ac foarte ascutit, apoi se pensuleaza cu o solutie de apa si aracet de calitate. Atentie, nu ori ce aracet este bun! Aracetul bun se poate recunoaste astfel: se pune o picatura de aracet pe o bucata de plastic si, daca dupa uscare acesta devine transparent, este OK!

4. Decalul rebel se inteapa usor cu un ac foarte ascutit, apoi se pensuleaza cu o solutie de Future si apa in proportie de 1/1. De asemenea, daca banuim ca o sa fie ceva probleme cu decalul, inaite ca acesta sa fie transferat, locul se pensuleaza cu o solutie Future/apa in raport 1/3. Rezultatul este multumitor aproape in toate cazurile si cu deosebire pentru decalurile lungi si subtiri, cele ce creaza cele mai mari probleme (metoda aflata de la Oanounain / 1-0-9)

5. Daca decalu’, monstrul ala mic, nu vrea si nu vrea sa se lipeasca si fenomenul “silvering” persista dupa toate incercarile cu alcooli si alte alea, ar mai o solutie… finala. Recomad sa fie folosita cu multa bagare de seama, rezultatele pot fi si… catastrofale. Se procedeaza astfel: dupa uscarea complecta a decalului (citeva ore), se inteapa decalul cu un ac foarte ascutit in zonele “silverizate”, se inmoaie o pensula cu virf foarte fin (nr 1) in solutie de lipit Model Master, cod 3999 si se “pensuleaza” usor pe MARGINEA decalului, in zonele unde s-a desprins si se pun “puncte” de solutie NUMAI in zonele unde s-a intepat. Capilaritatea trage lipiciul sub decal, il dizolva si-l lipeste de macheta. NU DATI DE DOUA ORI in acelasi loc sau peste decal! Totul se poate distruge iremediabil. A fost metoda finala cu care am reusit sa mai salvez cite ceva. Doar decalurile de la Ar 240 mai sus amintit nu au reactionat de nici un fel!

6. Pentru decaluri simple [cruci, cocarde, stele, cifre, litere (mai mereu cu O,R,P,B,G)] se pot folosi masti realizare prin copierea la xerox a decalului, la marimea 1/1, urmata de decuparea “desenului folosind un bisturiu foarte ascutit. Se mai pot folosi, in cazul literelor, autocolante de tip “Letraset”.

7. Daca nici aceasta metoda nu da rezultate faceti ca mine: deschideti larg geamul, uitati-va sa nu fie cineva jos, Doamne fereste sa nu-i spargeti capul, si aruncati-le!

Nota: Daca decalul a fost tratat cu Decal Set (grund) de a ModelMaster (cod 1737), tratamentele ulterioare nu prea mai au succes!

Este bine ca incercarile sa fie facute pe decaluri din zone “ascunse”, mai putin vizibile sau pe decaluri la care aveti rezerve pentru schimb, in acest mod, un eventual insucces, sa nu produca daune prea mari!

Succes,

Alexandru Zanca


Machete.ro © Copyright 2007-2020, Toate drepturile rezervate.